پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه مازندران
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی

برگزار شده توسط : دانشگاه مازندران


دومین کنفرانس ملی دوسالانه باستان شناسی و تاریخ هنر ایران

تاریخ برگزاری : 29 ارديبهشت ماه 1400


تاریخ برگزاری : 29 ارديبهشت ماه 1400

تاثیر مکتب هنری سوررئالیسم بر آثار گرافیک و عکاسی هنرمندان ایرانی (مطالعه موردی : دهه‌های1330 تا 1350 هجری شمسی)

نویسندگان :

موسی می ریز، مصطفی رستمی، محمد اعظم زاده

دانلود فایل   
چکیده

مکتب سوررئالیسم (فراواقع‌گرایی) از جنبش های هنری مدرن است. که وسعت تاثیرگذاری بسیاری در ادبیات و هنرهای تجسمی دوران معاصر بر کشورهای غرب و شرق داشته است. این مکتب مسیر خود را خود را از کشور فرانسه آغاز و سپس در اکثر مناطق غرب و شرق جهان بال و پر گرفته است. از جمله این کشورها، سرزمین ایران است که در دوران معاصر، هنرمندان زیادی در این مکتب از خود به جای گذارد. در دهه های 1330 تا 1350 هجری شمسی، هنرمندان ایران تاثیرات زیادی از هنر مدرن غرب پذیرفته اند. یکی از این تاثیر پذیری‌ها، بازتاب مکتب هنری سوررئالیسم در هنرمندان ایران بوده، که در امتداد و تلفیق با فرهنگ بومی ایران صورت پذیرفته است. هدف این پژوهش که به روش توصیفی و تحلیلی انجام گردید، تحلیل و بررسی سیر تحولات و کیفیت تاثیرپذیری آثار هنرمندان گرافیک و عکاسی سوررئال ایرانی در دهه‌های 1330 تا 1350 هجری شمسی است. با توجه به اینکه سوررئالیسم غرب توانسته بود در آن دهه‌ها بر هنرمندان ایران تاثیر بسیاری بگذارد و عنوان خود را در همه نقاط تاثیرپذیرفته متداول کند، همین تاثیر پذیری خود توانسته بود به یک مکتب مستقل با هویتی ایرانی تبدیل شود و یک سوررئالیسم نو با فرهنگ و خلاقیت ایرانی پدید آورد.

کليدواژه ها

واژگان کلیدی : معاصر، سوررئالیسم، گرافیک، عکاسی، ایران

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
می ریز، موسی، رستمی، مصطفی، اعظم زاده، محمد، 1400، تاثیر مکتب هنری سوررئالیسم بر آثار گرافیک و عکاسی هنرمندان ایرانی (مطالعه موردی : دهه‌های1330 تا 1350 هجری شمسی)، دومین کنفرانس ملی دوسالانه باستان شناسی و تاریخ هنر ایران، http://openaccess.ir/c/arcart2/paper_75937


دومین کنفرانس ملی دوسالانه باستان شناسی و تاریخ هنر ایران
تاریخ برگزاری : 29 ارديبهشت ماه 1400
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • تبیین نقش معادن در توسعه شهری نیشابور از آغاز اسلام تا عصر سلجوقیان
  • مطالعه تطبیقی ساز عود در نگارگری مکتب هرات و مکتب دوم تبریز
  • تیغ سرگردان اکیناکس: بحثی در تمایز هنرهای پارسی، مادی و سکایی
  • بررسی نقش و جایگاه کتیبه در روند تحولات مذهبی عصر ایلخانان
  • اشتباهات رایج استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در تحلیل الگوهای استقراری
  • بررسی شمایل‌نگاری مُهرها و اثرمُهرهای مکشوف از مطالعات باستان‌شناختی تپه گیان نهاوند
  • نسخ خطی و ارتباط آن با هنر تذهیب (مطالعه تطبیقی در سه دوره تیموری، صفویه و قاجار)
  • DNA باستانی؛ استخراج، شناسایی، به منظور دست یابی و حفظ ذخائر ژنتیکی
  • مقایسه تطبیقی نگاره های شاهنامه صفوی شاملو با توصیفات مندرج در شاهنامه
  • بررسی توصیفی - تحلیلی پیکرکهای منطقه حوضدار سیستان
  • تماس با ما


    آدرس: مازندران - بابلسر – خيابان پاسداران – سازمان مركزي
    تلفن: 01135303000
    دورنگار:01135334253
    کد پستی: 13534 – 47416
    رایانامه: info@umz.ac.ir
     

    © کلیه حقوق متعلق به همایش نگار می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)