برگزار شده توسط : دانشگاه مازندران
اولین همایش ملی تأثیر نهج البلاغه در زندگی با تأکید بر مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی
تاریخ برگزاری : 04 آبان ماه 1401
مبانی وروش های تربیت عقلانی در نهج البلاغه
خدیجه پلهم عباسی
یکی از ابعاد فکری نظام اسلام ،دعوت به تعقل ،تفکر و اندیشه است .روش تربیت عقلانی ،یکی ازروش های اساسی تربیت دینی است که به کارگیری آن، موجب رشد وتکامل شخصیت انسان ونجات او ازانواع گرفتاری ها وسعادت دنیوی واخروی اوست .سخنان تربیتی امام علی علیه السلام درنهج البلاغه ، ازاهمیت والای تربیت عقلانی حکایت دارد . بنابراین محقق، به دلیل ضرورت و اهمیت این موضوع ، با روش توصیفی - تحلیلی، به یکی ازروش های شناختی تربیت دینی ،که روش عقلانی است پرداخته ،ضمن بررسی مبانی و مفاهیم تربیت عقلانی ، انواع و اقسام ، جایگاه و هدف تربیت عقلانی ازدیدگاه امام علیه السلام را مورد بررسی قرار داده ، سپس به برخی ازروش های مطرح شده ای که برای پرورش عقل از کلام امام علیه السلام به دست می آید ؛ مانند: روش الگویی، روش موعظه ،روش مطالعه و علم آموزی ، روش تدبر، روش عبرت گیری، روش تفکر، روش تجربه اندوزی، روش تشویق ، روش مشورت، وخودسازی و تزکیه مورد بررسی قرار گرفته است.
مبانی،روش،تربیت،عقل،تربیت عقلانی،هدف
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , مبانی وروش های تربیت عقلانی در نهج البلاغه , اولین همایش ملی تأثیر نهج البلاغه در زندگی با تأکید بر مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی
تاریخ برگزاری : 04 آبان ماه 1401
تماس با ما
آدرس: مازندران - بابلسر – خيابان پاسداران – سازمان مركزي
تلفن: 01135303000
دورنگار:01135334253
کد پستی: 13534 – 47416
رایانامه: info@umz.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه مازندران میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)